התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית ישן
התקנת עמדת טעינה בבית ישן
התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית ישן יכולה להיות מורכבת יותר לעומת בתים חדשים, אך היא אפשרית עם תכנון נכון וביצוע מקצועי. הבתים הישנים בישראל כוללים לעיתים תשתיות חשמל ישנות או לא מותאמות לעומס הנוסף שעמדת טעינה דורשת. במאמר זה נסקור את שלבי התהליך והנקודות שצריך לקחת בחשבון.
אתגרים בהתקנת עמדת טעינה בבית ישן
תשתית חשמל מיושנת:
ברבים מהבתים הישנים, לוח החשמל והתשתיות אינם מתאימים לעומס החשמלי הנדרש לטעינת רכב חשמלי. ייתכן שיהיה צורך בשדרוג לוח החשמל, כבלים ותשתיות נוספות.
מגבלות מקום ומיקום:
בבתי מגורים ישנים, לעיתים אין חניה פרטית מוגדרת או גישה נוחה להתקנת העמדה, מה שדורש פתרונות יצירתיים לתשתית ההתקנה.
צריכת חשמל קיימת:
בבתי מגורים ישנים הצריכה היומיומית עשויה להיות גבוהה. יש לוודא שהמערכת יכולה לתמוך גם בצרכים הקיימים וגם בטעינת הרכב.
שלבי התקנת עמדת טעינה בבית ישן
1. בדיקת תשתית החשמל
- חשמלאי מוסמך יבדוק את מצב לוח החשמל, תשתית החשמל ומערכת ההארקה.
- אם לוח החשמל ישן מדי, ייתכן שיהיה צורך להחליפו או לשדרגו ללוח חדש התומך בעומסים גבוהים.
2. בחירת עמדת טעינה מתאימה
- יש לבחור עמדת טעינה שתואמת את היכולות של מערכת החשמל לאחר השדרוג. עמדות טעינה ביתיות (Level 2) מתאימות לרוב הבתים, אך יש לוודא את התאמת העמדה למערכת.
3. שדרוג לוח החשמל (אם נדרש)
- במקרה של לוח חשמל ישן, יש להתקין לוח חדש שיכול להתמודד עם העומסים.
- תהליך זה כולל לעיתים גם החלפת חוטים וכבלים מרכזיים.
4. התקנה פיזית של עמדת הטעינה
- העמדה תחובר ללוח החשמל החדש או המשודרג.
- חיבור כבלים מוגנים ייעשה בצנרת מתאימה, תוך שמירה על בטיחות ועל תקני החשמל.
5. בדיקות ואישורים
- לאחר ההתקנה, יבוצעו בדיקות תקינות של המערכת.
- יש לוודא שהמערכת עומדת בכל התקנים הנדרשים ושעמדת הטעינה פועלת בצורה תקינה.
נוהל התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף
עלויות התקנה בבית ישן
- שדרוג לוח חשמל:
- טווח מחיר: 2,000 – 5,000 ש"ח, תלוי במורכבות העבודה.
- התקנה בסיסית של עמדת טעינה:
- טווח מחיר: 2,500 – 5,000 ש"ח.
- עבודות תשתית נוספות (אם נדרש):
- החלפת כבלים מרכזיים: 1,000 – 3,000 ש"ח.
- חציבה או הנחת כבלים: 100 – 200 ש"ח למטר.
סה"כ עלות משוערת: 6,000 – 12,000 ש"ח, בהתאם לצורך בשדרוגים ובמורכבות העבודה.
סיכום
התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית ישן היא אפשרית אך דורשת תכנון קפדני, בדיקות מקדימות ושדרוגים במידת הצורך. מומלץ לבחור בחברה מקצועית או בחשמלאי מוסמך עם ניסיון בהתקנת עמדות טעינה, שידעו להתמודד עם המורכבויות של תשתיות ישנות ולספק פתרון בטוח ויעיל.
במקרה שבו מדובר בחנייה פרטית של הדייר, והחנייה היא חנייה פרטית, כלומר רשומה כחוק בטאבו על שם בעל הדירה בבניין משותף, יש לבצע מספר צעדים לפני ההתקנה:
- הודעה לוועד הבית: יש להודיע לוועד הבית לפחות 15 ימים לפני ההתקנה.
- שמירה על חזות הבניין: ההתקנה צריכה להתבצע בצורה שלא תפגע בחזות הבניין.
- התקנה מקצועית: ההתקנה תתבצע על ידי חשמלאי מוסמך ולפי הוראות הבטיחות בחשמל.
- אי פגיעה בשימוש המשותף: ההתקנה לא תפגע באופן השימוש של דיירים אחרים ברכוש המשותף.
במקרה זה, אין צורך לחכות לאישור מועצת הבית של הבניין אלא רק להודיע על ההתקנה שתתבצע, כדי למנוע חוסר נעימות ולאפשר לשאר הדיירים להתארגן בהתאם אם יש צורך.
לקבלת הצעת מחיר ☎050-888-3121
עלות טעינת רכב חשמלי בבית לפי סוג רכב
הטעינה של רכב חשמלי בבית היא דרך חסכונית ונוחה להבטיח שהרכב תמיד יהיה מוכן לנסיעה. העלות של טעינת רכב חשמלי בבית משתנה בהתאם לסוג הרכב, גודל הסוללה ותעריף החשמל. להלן דוגמאות מחושבות עבור סוגי רכבים שונים:
1. ניסאן ליף (Nissan Leaf)
- קיבולת סוללה: 40 קוט"ש
- טווח נסיעה: כ-270 ק"מ
- עלות לקוט"ש: 61.45 אגורות (תעריף ממוצע בישראל)
- עלות טעינה מלאה:
- 40 קוט"ש x 0.6145 ש"ח = 24.58 ש"ח
2. יונדאי קונה חשמלית (Hyundai Kona Electric)
- קיבולת סוללה: 64 קוט"ש
- טווח נסיעה: כ-450 ק"מ
- עלות לקוט"ש: 61.45 אגורות
- עלות טעינה מלאה:
- 64 קוט"ש x 0.6145 ש"ח = 39.33 ש"ח
3. טסלה מודל 3 (Tesla Model 3)
- קיבולת סוללה: 75 קוט"ש
- טווח נסיעה: כ-500 ק"מ
- עלות לקוט"ש: 61.45 אגורות
- עלות טעינה מלאה:
- 75 קוט"ש x 0.6145 ש"ח = 46.09 ש"ח
4. BMW i3
- קיבולת סוללה: 42.2 קוט"ש
- טווח נסיעה: כ-260 ק"מ
- עלות לקוט"ש: 61.45 אגורות
- עלות טעינה מלאה:
- 42.2 קוט"ש x 0.6145 ש"ח = 25.92 ש"ח
5. MG ZS EV
- קיבולת סוללה: 44.5 קוט"ש
- טווח נסיעה: כ-263 ק"מ
- עלות לקוט"ש: 61.45 אגורות
- עלות טעינה מלאה:
- 44.5 קוט"ש x 0.6145 ש"ח = 27.34 ש"ח
חישוב כללי
ניתן לחשב את העלות המשוערת לטעינת הרכב החשמלי שלכם בבית באמצעות הנוסחה הבאה:
עלות טעינה מלאה (בשקלים) = קיבולת סוללה (בקוט"ש) x תעריף החשמל (ש"ח לקוט"ש)
סיכום
טעינת רכב חשמלי בבית היא דרך חסכונית לנהל את צריכת החשמל של הרכב ולהימנע מעלויות דלק גבוהות. עם העלות הנמוכה של חשמל בישראל, הטעינה בבית הופכת לרוב לפתרון האידיאלי עבור בעלי רכבים חשמליי