התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית ישן

התקנת עמדת טעינה בבית ישן
התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית ישן יכולה להיות מורכבת יותר לעומת בתים חדשים, אך היא אפשרית עם תכנון נכון וביצוע מקצועי. הבתים הישנים בישראל כוללים לעיתים תשתיות חשמל ישנות או לא מותאמות לעומס הנוסף שעמדת טעינה דורשת. במאמר זה נסקור את שלבי התהליך והנקודות שצריך לקחת בחשבון.
אתגרים בהתקנת עמדת טעינה בבית ישן
תשתית חשמל מיושנת:
ברבים מהבתים הישנים, לוח החשמל והתשתיות אינם מתאימים לעומס החשמלי הנדרש לטעינת רכב חשמלי. ייתכן שיהיה צורך בשדרוג לוח החשמל, כבלים ותשתיות נוספות.
מגבלות מקום ומיקום:
בבתי מגורים ישנים, לעיתים אין חניה פרטית מוגדרת או גישה נוחה להתקנת העמדה, מה שדורש פתרונות יצירתיים לתשתית ההתקנה.
צריכת חשמל קיימת:
בבתי מגורים ישנים הצריכה היומיומית עשויה להיות גבוהה. יש לוודא שהמערכת יכולה לתמוך גם בצרכים הקיימים וגם בטעינת הרכב.
שלבי התקנת עמדת טעינה בבית ישן
1. בדיקת תשתית החשמל
- חשמלאי מוסמך יבדוק את מצב לוח החשמל, תשתית החשמל ומערכת ההארקה.
- אם לוח החשמל ישן מדי, ייתכן שיהיה צורך להחליפו או לשדרגו ללוח חדש התומך בעומסים גבוהים.
2. בחירת עמדת טעינה מתאימה
- יש לבחור עמדת טעינה שתואמת את היכולות של מערכת החשמל לאחר השדרוג. עמדות טעינה ביתיות (Level 2) מתאימות לרוב הבתים, אך יש לוודא את התאמת העמדה למערכת.
3. שדרוג לוח החשמל (אם נדרש)
- במקרה של לוח חשמל ישן, יש להתקין לוח חדש שיכול להתמודד עם העומסים.
- תהליך זה כולל לעיתים גם החלפת חוטים וכבלים מרכזיים.
4. התקנה פיזית של עמדת הטעינה
- העמדה תחובר ללוח החשמל החדש או המשודרג.
- חיבור כבלים מוגנים ייעשה בצנרת מתאימה, תוך שמירה על בטיחות ועל תקני החשמל.
5. בדיקות ואישורים
- לאחר ההתקנה, יבוצעו בדיקות תקינות של המערכת.
- יש לוודא שהמערכת עומדת בכל התקנים הנדרשים ושעמדת הטעינה פועלת בצורה תקינה.
מה ההבדל בין התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית חדש לעומת בית ישן?
המעבר לרכב חשמלי בישראל הולך ומתרחב, ויותר בעלי דירות ובתים פרטיים מעוניינים להתקין עמדת טעינה אישית. אך לא כל התקנה זהה – יש הבדל מהותי בין התקנת עמדת טעינה בבית חדש לעומת בית ישן. במאמר זה נפרט את ההבדלים העיקריים שחשוב להכיר.
תשתית חשמל – החדשה מול הוותיקה
● בבית חדש:
רוב הבתים החדשים נבנים עם תשתית חשמל מתקדמת, שמותאמת מראש לשימוש בעמדות טעינה.
במקרים רבים, הבנייה כוללת הכנה לעמדת טעינה – תעלות, צינורות, ואפילו חיבור ללוח חשמל תלת פאזי.
קל יותר לחבר את העמדה, והעבודה מהירה וזולה יותר.
● בבית ישן:
הבתים הוותיקים בישראל לרוב כוללים לוח חשמל מיושן, שאינו מתאים לזרם הגבוה שעמדת טעינה דורשת.
לעיתים יש צורך בהחלפת לוח החשמל או בהגדלת החיבור לחברת החשמל (מחד-פאזי לתלת-פאזי).
העברת תשתית חשמל דרך קירות או חניה לא מוכנה עלולה לייקר משמעותית את ההתקנה.
מיקום החניה
● בבית חדש:
לרוב קיימת חניה פרטית צמודה לדירה, עם הכנה מראש לחשמל – מה שמקל מאוד על ההתקנה.
ניתן להתקין את העמדה בצורה מוסתרת ואסתטית יותר.
● בבית ישן:
לעיתים החניה כלל אינה קיימת, או שהיא חניה משותפת ללא הכנה לתשתית.
יש צורך בהשגת אישור מהוועד או מהשכנים, ובהעברת כבלים דרך שטח משותף – מה שמוסיף עלות וגורם לעיכובים.
צורך באישורים והיתרים
● בבית חדש:
התקנה פשוטה, ללא צורך באישורים מיוחדים.
ברוב המקרים לא מעורבת ועדה או שכנים.
● בבית ישן:
נדרש לעיתים אישור מוועד הבית, במיוחד אם עובר כבל בשטח משותף.
אם מדובר בבניין מגורים, ייתכן צורך בהגשת בקשה רשמית ולהציג פתרון טכני בטיחותי.
עלויות ההתקנה
● בבית חדש:
עלות ממוצעת של התקנה בסיסית נעה בין 1,800 ל-3,000 ש"ח.
אין צורך בעבודות חציבה או שדרוג תשתית – חוסך כסף וזמן.
● בבית ישן:
העלות יכולה לעלות ל-2,000–7,000 ש"ח ואף יותר, תלוי במורכבות, צורך בשדרוג לוח החשמל וחציבות.
ככל שהעמדה רחוקה יותר מהלוח – העלות גדלה.
סיכום
התקנת עמדת טעינה בבית חדש היא לרוב פשוטה, מהירה וזולה יותר, בזכות תכנון מראש והתאמה לתשתיות מודרניות. לעומת זאת, בבית ישן, יש להביא בחשבון עלויות נוספות, עבודות תשתית, ולעיתים גם צורך באישורים. לכן, לפני שמזמינים התקנה, חשוב לבצע בדיקת תשתית על ידי חשמלאי מוסמך ולבחור בפתרון מותאם אישית לסוג המבנה שלכם.
במקרה שבו מדובר בחנייה פרטית של הדייר, והחנייה היא חנייה פרטית, כלומר רשומה כחוק בטאבו על שם בעל הדירה בבניין משותף, יש לבצע מספר צעדים לפני ההתקנה:
- הודעה לוועד הבית: יש להודיע לוועד הבית לפחות 15 ימים לפני ההתקנה.
- שמירה על חזות הבניין: ההתקנה צריכה להתבצע בצורה שלא תפגע בחזות הבניין.
- התקנה מקצועית: ההתקנה תתבצע על ידי חשמלאי מוסמך ולפי הוראות הבטיחות בחשמל.
- אי פגיעה בשימוש המשותף: ההתקנה לא תפגע באופן השימוש של דיירים אחרים ברכוש המשותף.
במקרה זה, אין צורך לחכות לאישור מועצת הבית של הבניין אלא רק להודיע על ההתקנה שתתבצע, כדי למנוע חוסר נעימות ולאפשר לשאר הדיירים להתארגן בהתאם אם יש צורך.
לקבלת הצעת מחיר ☎050-888-3121
עלות טעינת רכב חשמלי בבית לפי סוג רכב
הטעינה של רכב חשמלי בבית היא דרך חסכונית ונוחה להבטיח שהרכב תמיד יהיה מוכן לנסיעה. העלות של טעינת רכב חשמלי בבית משתנה בהתאם לסוג הרכב, גודל הסוללה ותעריף החשמל. להלן דוגמאות מחושבות עבור סוגי רכבים שונים:
1. ניסאן ליף (Nissan Leaf)
- קיבולת סוללה: 40 קוט"ש
- טווח נסיעה: כ-270 ק"מ
- עלות לקוט"ש: 61.45 אגורות (תעריף ממוצע בישראל)
- עלות טעינה מלאה:
- 40 קוט"ש x 0.6145 ש"ח = 24.58 ש"ח
2. יונדאי קונה חשמלית (Hyundai Kona Electric)
- קיבולת סוללה: 64 קוט"ש
- טווח נסיעה: כ-450 ק"מ
- עלות לקוט"ש: 61.45 אגורות
- עלות טעינה מלאה:
- 64 קוט"ש x 0.6145 ש"ח = 39.33 ש"ח
3. טסלה מודל 3 (Tesla Model 3)
- קיבולת סוללה: 75 קוט"ש
- טווח נסיעה: כ-500 ק"מ
- עלות לקוט"ש: 61.45 אגורות
- עלות טעינה מלאה:
- 75 קוט"ש x 0.6145 ש"ח = 46.09 ש"ח
4. BMW i3
- קיבולת סוללה: 42.2 קוט"ש
- טווח נסיעה: כ-260 ק"מ
- עלות לקוט"ש: 61.45 אגורות
- עלות טעינה מלאה:
- 42.2 קוט"ש x 0.6145 ש"ח = 25.92 ש"ח
5. MG ZS EV
- קיבולת סוללה: 44.5 קוט"ש
- טווח נסיעה: כ-263 ק"מ
- עלות לקוט"ש: 61.45 אגורות
- עלות טעינה מלאה:
- 44.5 קוט"ש x 0.6145 ש"ח = 27.34 ש"ח
חישוב כללי
ניתן לחשב את העלות המשוערת לטעינת הרכב החשמלי שלכם בבית באמצעות הנוסחה הבאה:
עלות טעינה מלאה (בשקלים) = קיבולת סוללה (בקוט"ש) x תעריף החשמל (ש"ח לקוט"ש)
סיכום
טעינת רכב חשמלי בבית היא דרך חסכונית לנהל את צריכת החשמל של הרכב ולהימנע מעלויות דלק גבוהות. עם העלות הנמוכה של חשמל בישראל, הטעינה בבית הופכת לרוב לפתרון האידיאלי עבור בעלי רכבים חשמליי